Mægling - en effektiv løsning på de fleste konflikter
Mægling og mediation er både hurtigere, billigere og markant mere konstruktive i deres fokus på løsninger, som parterne kan gå videre med.
Mægling er en metode til at løse konflikter på, hvor en neutral tredjepart (mægleren) hjælper de involverede parter til at finde en løsning, som er acceptabel for alle parter. I modsætning til en retssag ved domstolene, hvor rammen er parternes standpunkter, så fokuserer mæglingen på dialog og fremadrettede løsninger. Mægling åbner derfor næsten altid op for løsninger, som er langt mere kreative end hvad en domstol kan.
Mægleren vil som udgangspunkt være uddannet konfliktmægler, og hans/hendes rolle er, på neutral vis, at strukturere samtalen, så parterne (om muligt) kan komme frem til en fælles aftale. En mægler vil derfor forsøge at se bag om konflikten og afdække bredere og alternative problemstillinger og interesser – og dermed også løsninger som forholder sig dertil. En mægler træffer dermed ikke beslutning om, hvordan konflikten skal løses, men hjælper parterne med selv at komme frem til en løsning.
Der er flere fordele ved at vælge mægling. For det første vil mægling næsten altid være en billigere og mere enkel måde at få afsluttet en konflikt på, end ved at føre en retssag eller en voldgiftssag. Udgifterne til advokater og til mægler/mediator er yderst begrænsede til sammenligning, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er markant lavere. For det andet har parterne i en mægling større indflydelse på processen og resultatet. Man vælger selv mægler og er med til at bestemme processen, ligesom man er med til at konstruere løsningen. Ved mægling tager man udgangspunkt i parternes beskrivelser af konflikten og hvordan parterne bedst kommer videre. Man er lidt simpelt sagt ikke begrænset af juraen. Det er lettere at tænke på en efficient løsning. Det resulterer ofte i en mere tilfredsstillende og varig løsning for parterne.
En god mæglingsproces kan desuden medføre, at parterne fremover selv kan håndtere deres uenigheder.
Når du søger på konfliktmægling, mægling eller mediation, vil du se, at der findes mange forskellige tilbud. Der er således både advokatfirmaer, foreninger og organisationer, som tilbyder mægling.
Derudover tilbyder domstolene også retsmægling. Det kan både være en dommer og det kan være en erfaren mægler, som er antaget som retsmægler.
Det er altid en god ide at kontakte til en mægler og spørge ind til hvordan det foregår. Alt efter konfliktens art – om det er IT, byggebranchen, finansverdenen, eller om det er en familiekonflikt eller vedrører børn – kan det være vigtigt at finde en mægler, som har erfaring med netop den problemstilling, som man står med.
Der findes også en del hjemmesider, hvor man kan se et udvalg af mediatorer, som allerede er udvalgt som erfarne. Se f.eks. hjemmesiden for Mediationsinstituttet hvor du også kan finde flere erfarne mediatorer eller se disputs.com.
Du er også velkommen til at kontakte os med henblik på vejledning og læse mere om tvistløsning på Konfliktløsning.
Nogle af de væsentlige nøgleord om mægling er:
1. Neutral mægler: Mægleren er neutral og upartisk og har ingen interesse i udfaldet af konflikten. Mæglerens rolle er at facilitere kommunikationen mellem parterne og hjælpe dem til om muligt at finde en løsning.
2. Frivillig proces: Deltagelse i mægling er normalt frivillig. Parterne skal være enige om at deltage. Enhver kan trække sig ud af mægling på ethvert tidspunkt.
3. Fortrolig: Alt, hvad der siges under mæglingen, er typisk fortroligt, medmindre parterne er enige om, at de gerne må gå videre med elementer fra mødet. Fortroligheden er med til at skabe rammerne for en mere ærlig kommunikation i mæglingen. Det er helt nødvendigt for at kunne frem til løsninger, som forholder sig til de reelle interesser og konflikter.
4. Fleksibel: Mægling er en fleksibel proces, der kan tilpasses de specifikke behov og situationer for de involverede parter. Der er ingen faste procedurer, som i en retssag. Mæglingen kan ske gennem et eller flere møder, der kan være forberedende samtaler, den kan foregå online, og den kan foregå med eller uden advokater.
5. Løsningsorienteret: Fokus i mægling er at finde mulige praktiske og holdbare løsninger, der er acceptable for alle parter, frem for at fastslå skyld eller ansvar. Det er da også normalt sådan, at der kommer mange og opfindsomme løsninger på bordet af parterne. Løsninger, som man ikke havde kunne forestille sig inden mødet.
6. Tid og omkostninger: Mægling kan ofte gennemføres markant hurtigere og langt billigere end en retssag. Det kan være en betydelig fordel for parterne. Hvor en retssag ved domstolene tager langt over et år, kan en mægling i langt de fleste tilfælde gennemføres på et antal uger.