rette oplysninger i patientjournal

Kan jeg få rettet fejlagtige oplysninger i min patientjournal?

Ret til at få rettet oplysninger

Som patient har du ret til at få rettet oplysninger i din journal, hvis de er forkerte, vildledende eller mangelfulde. Denne ret er forankret i både sundhedslovgivningen og databeskyttelsesreglerne. Journaloplysninger er personoplysninger af særlig følsom karakter, og derfor gælder der klare regler for, hvordan de skal behandles og opbevares.

Når sundhedspersoner – fx læger, sygeplejersker eller psykologer – fører journal, gør de det som led i deres pligt til at sikre kontinuitet og kvalitet i patientbehandlingen. Det følger af autorisationslovens kapitel 6, at sundhedspersoner har pligt til at føre journal, og at denne skal være nøjagtig og afspejle relevante oplysninger om undersøgelse, diagnose, behandling og patientens tilstand. Journalen er et professionelt arbejdsredskab, skal også give et korrekt billede af forløbet – både af hensyn til patienten og til eventuel senere kontrol eller klagesager.

Hvis du som patient mener, at der står noget forkert i din journal, har du ret til at bede om en rettelse. Det kan ske efter reglerne i GDPR, som giver dig ret til at få urigtige personoplysninger rettet (artikel 16), men derudover gælder der særlige regler i medfør af autorisationslovens kapitel 6.

Diagnoser og lægefaglige vurderinger

Det er dog ikke alle typer oplysninger, som du kan få rettet. Du kan som udgangspunkt ikke få rettet en diagnose eller anden lægefaglig vurdering, blot fordi du er uenig i den. Den journalførende myndighed bør dog altid anføre, hvis du er uenig i hvad der står i journalen, særligt hvis det drejer sig om oplysningerne, der ikke er rent lægefaglige – f.eks. hvis de angår din tilfredshed med resultatet af en behandling.

Ifølge journalføringsbekendtgørelsen må sundhedspersoner som udgangspunkt ikke ændre eller slette oplysninger i en journal, når de først er skrevet. I stedet skal rettelser ske ved tilføjelser. Det vil sige, at hvis du henvender dig med en berettiget indsigelse, skal sundhedspersonen tilføje et nyt journalnotat, hvor det fremgår, hvilke oplysninger du mener er forkerte, og hvad din version er. Samtidig skal det fremgå, hvem der har foretaget tilføjelsen, og hvornår.

Denne løsning – at man tilføjer frem for at slette – er en afvejning mellem din ret til kontrollen over dine persondata, og sundhedspersonalets faglige og dokumentationsmæssige ansvar. Myndighederne skal kunne se hele historikken, også hvis der senere opstår uenighed om behandlingsforløbet.

Det betyder også, at du ikke kan kræve, at oplysninger slettes – selv hvis du er uenig i dem. Hvis oplysningerne var korrekte eller relevante på det tidspunkt, de blev skrevet, vil de normalt blive stående, men det skal fremgå, at du har gjort indsigelse. Det er en måde at sikre, at journalen både er korrekt og afbalanceret.

Klagemuligheder

Hvis du mener, at sundhedspersonen afviser at rette eller tilføje oplysninger uden grund, har du mulighed for at klage. Du kan klage til den pågældende klinik eller region, og i mange tilfælde kan du også klage til Styrelsen for Patientsikkerhed. Hvis sagen handler om, hvordan dine personoplysninger er behandlet, kan klage til Datatilsynet.

Det vigtigste er, at du ikke skal acceptere, at urigtige oplysninger bliver stående uden kommentar. Din journal har betydning for din fremtidige behandling, og for hvordan andre sundhedsprofessionelle vurderer din situation. Hvis du opdager en fejl, så tag kontakt til den ansvarlige sundhedsperson eller klinik og bed om, at der foretages en tilføjelse til journalen, hvor din opfattelse kommer til udtryk.